سلامت

درمان میگرن با بوتاکس ، بررسی مزایا و معایب 

اگر شما از مبتلایان به میگرن هستید، احتمالاً درباره‌ی اثرات مثبت بوتاکس در کاهش درد شنیده‌اید. در سال 2010، استفاده از بوتاکس به عنوان یک روش درمانی برای میگرن تایید شد و بسیاری از بیماران اعلام کردند که با این روش، سردردهای میگرنی آن‌ها بهبود یافته است. سم بوتولینیوم نوع A بیش از یک دهه است که برای درمان میگرن مزمن استفاده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود 3 درصد افراد با میگرن مزمن، این روش را تجربه می‌کنند و این توصیه تنها برای آن گروه افراد صادق می‌شود. اما آیا واقعاً بوتاکس در درمان میگرن موثر است؟ چگونه این درمان انجام می‌شود؟ آیا شما اطلاعاتی در مورد عوارض جانبی بوتاکس در درمان میگرن دارید؟ در این مقاله، مطالب کاربردی در زمینه تزریق بوتاکس برای درمان میگرن در مجله پزشکی درمانکده را مطالعه خواهید کرد.

بوتاکس میگرنی چیست؟

بوتاکس میگرنی چیست؟

بوتاکس یک نوع نوروتوکسین است که توسط باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم (Clostridium botulinum) تولید می‌شود. زمانی که غذای فاسد مصرف می‌کنید، واکنش مرگباری به نام بوتولیسم در بدن شما ایجاد می‌شود که منجر به مسدود شدن سیگنال‌های عصبی و فلج ماهیچه‌ها می‌شود.

بوتاکس به صورت پودری برای تزریق استفاده می‌شود و همراه با یک محلول مایع، در داخل یک ویال یکبار مصرف در دسترس است. این سم در دزهای کم برای درمان چین و چروک و کاهش انقباضات عضلانی به کار می‌رود. بسیاری از افراد مبتلا به میگرن، که از بوتاکس برای رفع چین و چروک پیشانی استفاده کرده‌اند، متوجه شده‌اند که سردردهای میگرنی آن‌ها به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته است.

بوتاکس میگرن برای چه نوع سردردی مناسب است؟

FDA تنها مصرف بوتاکس را برای درمان میگرن مزمن تصویب کرده است. به عبارت دیگر، افرادی که در طی ماه حداقل 15 روز یا بیشتر با سردرد مواجه می‌شوند، دسته‌بندی به عنوان مبتلایان به میگرن مزمن را تشکیل می‌دهند. هرچه تعداد روزهای سردرد بیشتر باشد، اغلب اثربخشی بوتاکس نیز بهتر خواهد بود. افرادی که در طول ماه کمتر از 15 روز با سردرد مواجه می‌شوند، بهتر است از بوتاکس استفاده نکنند

از چه میزان بوتاکس برای درمان میگرن استفاده می‌شود؟

برای استفاده از بوتاکس در درمان میگرن، مقدار دوز تایید شده برابر با 155 واحد در 31 نقطه تزریق است. این تزریق‌ها در هفت ناحیه مختلف عضلانی در منطقه سر و گردن اجرا می‌شود. هر ناحیه عضلانی شامل چندین نقطه است که هر کدام باید حاوی 0.1 میلی‌لیتر بوتاکس در هر نقطه تزریق شوند. احتمالاً نیاز است که هر فرد در فواصل زمانی 12 هفته، یکبار این تزریق را تکرار کند. تعداد تزریق‌ها در هر سمت سر و گردن ممکن است به مجموع 30 تا 40 نقطه برسد.

درمان میگرن با بوتاکس

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن منجر به مسدود شدن انتقال‌دهنده‌های عصبی می‌شود که سیگنال‌های درد را از مغز به سایر قسمت‌های بدن حمل می‌کنند. به عبارت دیگر، بوتاکس با غیرفعال کردن این انتقال‌دهنده‌ها، جلوگیری از رسیدن پیام‌های درد به مغز را فراهم می‌کند و این اقدام باعث می‌شود که درد احساس نشود. برای درمان میگرن با بوتاکس، لازم است هر 12 هفته یک بار چند تزریق در اطراف سر و گردن انجام داده شود تا سردردهای میگرنی بهبود یابند. اگر درد تنها در یک نقطه خاصی احساس می‌شود، ممکن است پزشک تزریق بیشتری در آن ناحیه انجام دهد. به طور معمول، نتایج این درمان از 2 تا 3 هفته پس از اولین جلسه قابل مشاهده خواهد بود.

تزریق بوتاکس میگرن در چه مناطقی انجام می‌شود؟

بوتاکس به صورت عضلانی در نواحی مورد نظر برای درمان میگرن تزریق می‌شود. در ادامه می‌توانید با محل‌های تزریق بوتاکس در درمان میگرن بیشتر آشنا شوید:

  1. بین شانه و گردن در سمت راست و چپ
  2. پشت گردن و پایین جمجمه در هر دو سمت
  3. پشت گوش‌ها
  4. وسط پیشانی و بالای چشم
  5. پایین پیشانی و درست بالای بینی
  6. پایین پیشانی و نزدیک لبه داخلی ابروها
  7. قسمت بالای گوش‌ها

اثربخشی بوتاکس برای درمان سردرد چقدر است؟

اثربخشی بوتاکس برای درمان سردرد چقدر است؟

در یک تحقیق انجام شده بر روی بزرگسالان مبتلا به میگرن مزمن، مشخص شد که تزریق بوتاکس می‌تواند تعداد سردردهای این افراد در طول ماه را کاهش دهد. در یک مطالعه دیگر، نتایج نشان دادند که نیمی از افرادی که برای دو جلسه از بوتاکس پیشانی استفاده کردند، 50 درصد بهبود درمان را تجربه کردند و پس از 5 دوره درمان، حدود 70 درصد از سردردهای میگرنی این افراد کاهش یافته بود.

نتایج یک مطالعه دیگر نشان داد که شرکت‌کنندگانی که از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن استفاده کردند، به طور متوسط در روزهای کمتری با سردرد مواجه می‌شوند.

مراقبت بعد از بوتاکس میگرن

اگر برای درمان میگرن از تزریق بوتاکس استفاده می‌نمایید، حتماً پزشک با شما در مورد مراقبت‌های پس از این درمان مشاوره می‌دهد. در زیر، با برخی از مراقبت‌های لازم پس از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن آشنا خواهید شد. همچنین، برای دریافت راهنمایی بیشتر، می توانید با یک مشاوره آنلاین دکتر مغز و اعصاب مشورت نمایید.

– اجتناب از مالش و لمس کردن ناحیه تزریق

– انجام حرکات ملایم تا فشاری به ناحیه تزریق وارد نشود

– اجتناب از بلند کردن و حمل وسایل سنگین

– پرهیز از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین و تمرینات ورزشی

– پرهیز از اقامت در معرض حرارت شدید

عوارض بوتاکس میگرن

اکثراً افراد مبتلا به میگرن مزمن، عادت دارند که در ناحیه گردن و سر خود درد شدیدی را تجربه کنند. در این شرایط، بوتاکس میگرن به منظور درمان در این دو ناحیه به کار می‌رود. هرچند که عوارض بوتاکس به صورت بسیار نادر روی می‌دهد، اما در هر صورت، برخی افراد ممکن است به آن حساسیت داشته باشند و پس از تزریق، با مشکلاتی نظیر چشم‌پژشتی، تنگی نفس و یا تورم در ساق پا روبرو شوند. هرچند تا کنون هیچ موردی از انتقال بوتاکس به سایر قسمت‌های بدن تأیید نشده است، اما اگر چنین اتفاقی روی دهد، ممکن است به سلامتی فرد آسیب برسد.

بعضی از افراد ممکن است پس از تزریق بوتاکس میگرن با مشکلاتی همچون افتادگی پلک، سردرد، سفتی عضلات، درد در محل تزریق و گردن درد مواجه شوند. این علائم معمولاً موقتی هستند و به طور کلی حداکثر تا چند هفته بعد از تزریق بهبود می‌یابند.

هزینه تزریق بوتاکس برای میگرن

هزینه درمان با بوتاکس میگرن به چندین عامل وابسته است. این ممکن است به دلیل شرایط خاص فردی شما باشد که پزشک ممکن است تعداد تزریق‌ها را بیشتر یا کمتر انجام دهد، و بدیهی است هرچه مقدار بیشتری از بوتاکس تزریق شود، هزینه نیز افزایش خواهد یافت. بهتر است با یک پزشک متخصص در حوزه مغز و اعصاب مشورت نمایید تا در مورد هزینه‌های درمان با بوتاکس میگرن به شما راهنمایی شود. در ضمن، توصیه می‌شود برای انجام درمان با بوتاکس میگرن، از خدمات یک پزشک متخصص در این زمینه استفاده کرده و نیز بهترین نوع بوتاکس برای میگرن را انتخاب نمایید تا به نتایج بهتری دست یابید.

سخن پایانی

تزریق بوتاکس به عنوان یک روش موثر برای درمان میگرن در افراد مبتلا به میگرن مزمن شناخته می‌شود. اگر شما از میگرن رنج می‌برید و بیش از 15 روز در ماه با سردرد مواجه هستید، توصیه می‌شود با یک تخصصی مغز و اعصاب در سایت درمانکده در خصوص مشکلات خود مشورت کنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است تا از هر نقطه‌ای در جهان با بهترین متخصصان کشور ارتباط برقرار کنید و پس از دریافت مشاوره از طریق تماس صوتی و تصویری، به درمان خود شروع کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا