آرایش مو

۵+۱ نکته که بعد از کراتین موهات باید رعایت کنی

تا پیش از این، داشتن موهای شلاقی و صاف، مانند آنچه در عکس مجلات و ژورنال‌ها می‌دیدیم، آرزویی بود که برآورده شدن آن بعد از ساعت‌ها سشوار کشیدن و استایلینگ میسر می‌شد. اما به لطف همکاری تکنولوژی و صنعت زیبایی، انقلابی بزرگ در زمینه زیبایی موها رخ داده است. این انقلاب چیزی نیست جز اختراع تکنیک کراتینه کردن مو. با به کارگیری این تکنیک، همه افراد می‌توانند موهایی صاف، براق و یکدست داشته باشند. اما ماندگاری کراتینه چقدر است؟ چطور باید از موهای کراتینه شده مراقبت کرد؟

کراتینه مو چیست؟

اصطلاح کلی تکنیک کراتینه، از کراتین طبیعی بدن منشا می‌گیرد. کراتین، نوعی پروتئین ساختاری و طبیعی است که بیس اصلی ناخن، پوست و مو را تشکیل می‌دهد. ساختمان مقاوم کراتین، سطحی محافظ روی بافت‌های بیرونی بدن به وجود می‌آورد و از آنها در برابر آسیب‌های محیطی محافظت می‌کند. در بافت مو، کراتین قسمت اصلی کوتیکول موها را به خود اختصاص می‌دهد. آسیب و از بین رفتن پروتئین کراتین در کوتیکول، اغلب با وز، شکنندگی و خشکی شدید تار مو همراه است. معضلاتی که بیشتر ما حداقل برای یکبار هم که شده آن را تجربه کرده‌ایم.

5+1 نکته که بعد از کراتین موهات باید رعایت کنی

فرایند کراتینه کردن مو، با احیا ساختار کراتین طبیعی، جانی دوباره به موهایتان می‌بخشد. این تکنیک، ساختمان کوتیکولی موها را بازسازی می‌کند و در ترمیم انواع آسیب و شکستگی تار مو موثر است. از دیدگاه میکروسکوپی، می‌توان گفت در تکنیک کراتینه‌، لایه‌ای عایق از مواد پروتئینی روی سطح کوتیکول را می‌پوشانند. در نتیجه، ظاهری شاداب، صاف، براق و سالم را به موهای شما هدیه می‌دهد.

مدت زمان ماندگاری درمان کراتین چقدر است؟

تکنیک کراتینه، نوعی درمان موقتی است که با توجه به مواد به کار رفته و کیفیت اجرای کار، بین ۳ تا ۶ ماه ماندگاری دارد. در نتیجه، می‌تون این تکنیک را نوعی درمان نیمه دائمی یا موقت مو به شمار آورد. نکته مهم درباره مدت زمان ماندگاری کراتین، رعایت اصول مراقبتی است. به همین خاطر است که متخصصین این حوزه، معتقدند که ۷۰ درصد نتیجه کار و میزان اثربخشی کراتینه، در دستان خود شما است.

چرا باید از موهای کراتینه شده محافظت کنیم؟

افزایش ریزش مو، سوختن کوتیکول‌ها، چرب شدن سریع مو و از بین رفتن اثر کراتینه در مدت زمان کوتاه از جمله معضلات جدی تکنیک کراتینه مو هستند. مشکلات مهم و قابل تاملی که تنها با رعایت چند نکته مراقبتی می‌توانید از بروز آنها جلوگیری نمایید. از مهم‌ترین گام‌های مراقبت از موهای کراتینه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نکته ۱؛ شستشوی اصولی مو

اولین و مهم‌ترین گام برای مراقبت از موهای کراتینه، شستشوی به موقع و حرفه‌ای آنها است. حقیقت این است که آب و رطوبت، دشمن اصلی موهای کراتینه شده هستند. برخورد مداوم آب و مواد شوینده با تار موها، لایه عایق مواد کراتینه را به مرور از بین می‌برد. در نتیجه، ماندگاری درمان کراتین را به حداقل می‌رساند. بعد از کراتینه، توصیه می‌شود تعداد دفعات شستن مو در طول هفته را به ۱ تا ۲ بار کاهش دهید. همچنین، هنگام شنا در دریا یا استخر، موهای خود را با کلاه مخصوص بپوشانید.

نکته ۲؛ انتخاب محصولات مراقبتی تخصصی

اغلب شامپو و نرم کننده‌هایی که در قفسه حمام خانه‌هایمان وجود دارند، حاوی ماده‌ای به نام سولفات هستند. سولفات‌ها، نوعی سورفاکتانت هستند که ذرات چربی و آلودگی را به خود جذب می‌نمایند و حالتی کف آلود ایجاد می‌کنند. استفاده از این ترکیب منحصر به فرد در کنار تمام مزایایی که دارد، به هیچ عنوان برای موهای کراتین شده توصیه نمی‌شود. چرا که سولفات می‌تواند ترکیب مواد کراتینه را از بین ببرد و باعث ایجاد وز و بد حالتی موهای کراتینه شده شود.

اگر موهایتان را کراتینه کرده‌اید و قصد ندارید در عرض چند ثانیه تمام زحماتتان را به باد دهید، بهتر است شامپوهای معمولی خود را با انواع بدون سولفات جایگزین نمایید. در صورت مواجهه با ریزش موی شدید بعد از کراتینه، می‌توانید از شامپو ضد ریزش مو بدون سولفات نیز کمک بگیرید. همچنین، در مورد ماسک مو و نرم کننده نیز، توصیه می‌شود از محصولات تخصصی موهای کراتین شده استفاده نمایید.

5+1 نکته که بعد از کراتین موهات باید رعایت کنی

نکته ۳؛ تدارک دیدن روتین خواب ابریشمی

موهای ما حداقل ۸ ساعت از شبانه روز در تماس مستقیم با روبالشی‌هایمان هستند. به همین دلیل، نمی‌توان منکر تاثیر پارچه روبالشی روی حالت و سلامت تار موها شد. استفاده از پارچه‌های نخی برای روبالشی، باعث ایجاد اصطکاک و تحریک الکتریسیته ساکن در ساختار کوتیکولی می‌شود. نتیجه این فرایند، ایجاد حالت وز و گره خوردن تار موها است.

برای جلوگیری از این اتفاق، توصیه می‌شود از روبالشی‌های ساتن یا ابریشم استفاده نمایید. این جنس پارچه، امکان اصطکاک را به حداقل می‌رساند و نقش مهمی در افزایش ماندگاری کراتینه مو دارد. اسکرانچی و کلاه خواب ابریشم نیز از دیگر محصولات کاربردی هستند که می‌توانند سطح مراقبتی موهای کراتینه شده را ارتقا دهند.

نکته ۴؛ تقویت تار مو

از یاد نبرید که موهای کراتینه شده، بیش از هر چیزی به تقویت احتیاج دارند. در این گام، شما می‌توانید از انواع روغن‌های طبیعی و سرم‌های تقویت کننده مو استفاده نمایید .روغن آرگان، نارگیل و بادام تلخ از بهترین گزینه‌های ممکن برای روغن تراپی موهای کراتینه شده به شمار می‌روند. برای تقویت روزانه، می‌توانید از سرم‌های مخصوص موهای کراتینه شده در طول روز استفاده کنید. به خصوص اگر رنگ مو کاراملی یا بلوند دارید و موهایتان را دکلره کرده‌اید، بهتر است نکات تقویتی را بعد از کراتینه جدی بگیرید.

نکته ۵؛ حالت دهی صحیح

استایلینگ موها بعد از کراتینه کردن، با محدودیت‌های خاصی همراه است .دم اسبی کردن، اجرای بافت‌های ریز و سرتاسری و لیفت موها از استایل‌های ممنوعه موهای کراتینه شده به حساب می‌آیند. توصیه می‌شود تا حد امکان از مدل‌های باز و نیمه باز برای استایل موهایتان استفاده نمایید.

نکته ۵+۱؛ نبایدهای اصول مراقبتی موهای کراتین شده

در کنار تمام گام‌های مراقبتی، نبایدهایی وجود دارد که دانستن آنها، کلید اصلی دوام کراتینه موهایتان به شمار می‌روند. با رعایت این نبایدها در کنار نکات ذکر شده، می‌توانید روتین مراقبتی تخصصی و موثری برای موهای کراتینه شده خود تدارک ببینید:

  • موهایتان را به هیچ عنوان با آب داغ نشویید. این کار باعث از بین رفتن مواد کراتینه در کوتاه مدت و دهیدراتاسیون شدید کوتیکولی می‌شود.
  • اجازه ندهید بعد از حمام موهایتان برای مدت طولانی مرطوب و خیس بماند. بهترین کار در این زمان، خشک کردن مو با کمک باد ملایم سشوار است.
  • بدون استفاده از محصولات محافظت کننده حرارتی، موهایتان را با ابزار حرارتی مانند اتو مو یا بابلیس حالت ندهید.
  • از شانه‌های فلزی و دندانه ریز برای صاف کردن موهای کراتینه استفاده نکنید. شانه دندانه چوبی، سیلیکونی و انواع برس‌های گره بازکن بهترین گزینه برای شما هستند.
  • تا حد امکان از انواع کش موهای سفت، اسکرانچی نخی و سنجاق‌های مشکی معمولی استفاده نکنید.

در نهایت، اگر علی رغم رعایت تمام نکات گفته شده با ریزش یا بد حالتی مو مواجه شدید، توصیه می‌‌شود به تکنسین مربوطه مراجعه نمایید. عدم رسیدگی به معضلات مربوط به کراتینه مو، ممکن است عوارض جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. در موارد حاد، در اولین فرصت با پزشک متخصص مشورت نمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا